آرتروز گردن از مهم‌ترین بیماری‌های شایع در کشور است که اتفاقا روز به روز هم در حال گسترش است


گردن گذرگاه عصب‌های حسی بسیار مهم است که به سر و صورت ختم می‌شوند، ستون فقرات در گردن شامل 7 مهره است که قابل حرکت هستند و این امکان را به ما می‌دهند که گردن خود را به اطراف بگردانیم.


گردن به دلیل نرمی و قابلیت انحنا به آسانی می‌تواند در مواقع زمین خوردگی یا تصادف صدمه ببیند و چون گردن ایستگاهی برای گذشتن رگ‌های مهم و حساس به سر و مغز است، لذا آسیب ‌گردن سبب قطع جریان خون و مشکلات حسی می‌شود.

شیوع بیماری‌های اسکلتی و عضلانی در دوره‌های مختلف سنی و شغلی و همچنین با توجه به جنسیت، به دلایلی نظیر عوامل ژنتیکی و نوع و شیوه زندگی، متفاوت است و نمی‌توان آمار دقیقی از این بیماری‌های شایع در کشور داد، اما می‌توان گفت که بیماری سائیدگی مفاصل و استخوان‌ها و همچنین آرتروز از جمله بیماری‌های شایع عضلانی و اسکلتی است.

علاوه بر عوامل محیطی که به شغل افراد مربوط می‌شود، وجود عوامل ژنتیکی و زمینه‌ای برای بروز بیماری‌هایی نظیر رماتیسم مفصلی از علت بروز این بیماری‌ها محسوب می‌شوند. با این حال زمینه‌های ژنتیکی، اگرچه در عوارض ناشی از بیماری به صورت غیرمستقیم موثر هستند، اما دخالتی زیادی در بروز این بیماری‌ها ندارند.

به گفته پزشکان، زمانی که زمینه‌های ارثی و استعدادهای فامیلی وجود داشته باشد، دیگر نمی‌توان این شرایط را برای افراد تغییر داد اما با رعایت نکات لازم در خصوص نوع راه رفتن، نشستن، خوابیدن، بلند کردن و حمل وسایل می‌توان از بروز بسیاری از این بیماری‌های عضلانی و اسکلتی جلوگیری کرد.

در واقع علل گردن درد زیاد است که بیشترین و مهم‌ترین آن به برخی مشاغل ارتباط دارد، در زنان خانه‌دار، رانندگان کامیون، اتوبوس و افرادی که مرتب رانندگی می‌کنند امکان ابتلا به گردن درد وجود دارد.

وجود آرتروز که تعداد زیادی از افراد دچار آن هستند، باعث از بین رفتن فاصله بین استخوان‌ها شده و گردن درد ایجاد می‌کند، ورزش غلط، استفاده از متکاهای سفت و بالش‌های بزرگ، پرش شدید سر و گردن، به طرف جلو از جمله عوامل ایجاد کننده دردهای گردن است.

علت آرتروز در گردن

دکتر مرتضی روحانی، متخصص دردهای استخوانی، می‌گوید: در سال‌های اخیر به علت افسردگی، گرفتاری‌های شغلی، بدی تغذیه، عدم استفاده از میوه ، سبزی و لبنیات و عناصری نظیر فسفر، کلسیم و ویتامین‌های گوناگون و ورزش نکردن، وجود بیماری‌های مفصلی و آرتروزهای گردن درد هم مثل سایر گردن گذرگاه عصب‌های حسیروبه افزایش است.

به گفته او متاسفانه بانوان کمتر به ورزش و پیاده‌روی علاقه دارند و بیشترین آسیب‌ها هم متوجه آنهاست و اغلب مردم فقط به رفتن نزد پزشک و گرفتن نسخه و مصرف دارو علاقه‌ دارند نه بهداشت استخوان‌ها.

روحانی ادامه می‌دهد: ورزش کردن علاج دردهاست، همچنین مصرف کلسیم و ویتامین D حتی روغن‌ ماهی، عدم مصرف خودسرانه دارو، عدم نشستن به یک حالت برای مدت طولانی، عدم استفاده از بالش‌های بلند و سفت و نخوابیدن روی شکم از مواردی محسوب می‌شوند که با دقت روی آنها می‌‌توان از بروز گردن درد جلوگیری کرد.

توصیه‌هایی به زنان خانه‌دار

زنان خانه‌دار از جمله کسانی هستند که در معرض گردن درد و آرتروز گردن هستند. به توصیه پزشکان، زنان خانه‌داری که هنگام انجام کارهای خانه به مدت طولانی سر خود را به سمت پایین نگه می‌دارند، در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند.

خم نگه داشتن سر به طرف پایین در طول روز و به مدت طولانی، موجب ایجاد فشار به مهره‌های گردن و دیسک بین مهره‌ها شده و آرتروز گردن را به دنبال دارد.

زمان بروز آرتروز گردن، معمولا پس از 40 سالگی عنوان می‌شود، اما در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در فعالیت‌های روزانه، سن ابتلا به آرتروز کاهش می‌یابد.

دکتر شهلا زاهدنژاد، متخصص فیزیوتراپی به زنان خانه‌دار توصیه می‌کند: زنان خانه‌دار جهت پیشگیری از ابتلا به آرتروز گردن، هر یک ربع ساعت، یک بار باید به گردن استراحت داده و سر را به سمت عقب برگردانند. همچنین باید سطح کار خود را بالا آورده تا مجبور به خم کردن سر و گردن نباشند.

او با بیان این که انجام یکنواخت کارهای خانه به کمر، گردن و زانو آسیب می‌رساند، ادامه می‌دهد: به زنان خانه‌دار توصیه می‌شود هنگام انجام کار خانه از ایستادن طولانی مدت خودداری کرده و چهارپایه کوچکی زیر پای خود قرار دهند.

این متخصص فیزیوتراپی به ایسنا می‌گوید: انجام حرکات ورزشی منظم و مناسب که موجب تقویت عضلات گردن شود در درمان آرتروز گردن خفیف بسیار موثر است.

مبتلایان به آرتروز گردن می‌توانند سر خود را از عقب به دیوار تکیه داده و به آرامی به دیوار فشار وارد کنند. این کار موجب تقویت عضلات گردن می‌شود. همچنین می‌توان دست خود را روی پیشانی یا در طرفین سر قرار داده و با فشار به دست، عضلات گردن را تقویت کرد.

در صورت ابتلا به آرتروز حاد لازم است از حرکات تند و غیراصولی خودداری شود. بهتر است پس از بهبود برای انجام حرکات ورزشی اقدام کرد.

همچنین وسایل گردنی آرتروز باید در کوتاه‌مدت استفاده شود، زیرا استفاده طولانی مدت از این وسایل موجب ضعف عضلات و مانع انقباض صحیح آنها می‌شود.

سلامت نیوز