تغذیه
برای اینکه همیشه پوستی سالم داشته باشید رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم نمائید که به اندازه نیاز پروتئین ، میوه های تازه ، سبزیجات و مایعات دریافت دارید . اگر شما دچار زخم فشاری هستید و یا به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اید و هنوز پوست شما زخم است ، باید پروتئین ( گوشت ، لبنیات ) هیدارت کربن ( نان و غلات ) ، ویتامین A , C,E و روی را بیشتر از پیش مصرف نمائید . اگر دچار کم خونی هستید آهن افزودنی نیز لازم است .
گردش خون
پوست بوسیله عروق خونی بزرگی تغذیه می شود و حفظ گردش خون در این عروق عامل بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست به شمار می رود شما با توجه به مطالب زیر می توانید اطمینان حاصل کنید که گردش خون مناسبی در پوست شما جریان دارد .
سیگار کشیدن
هرگز ! نیکوتین موجود در سیگار ، عروق خونی را کوچک می کند ( با انقباض دیواره عروق مجرای آن ها تنگ می شود ) و مانع از این می گردد که خون به خوبی جریان پیدا کند و اکسیژن و مواد غذائی از جریان خون به بافت منتقل شود .
خیز (ادم )
خیز (ادم ) یا ورم که با تجمع مایع در بافت پدید می آید ، خیز به سبب عدم تحرک متناوب و اعضایی که در زیر سطح قلب هستند حاصل می شود ( پاها ، دست ها ) . پوست در روی محل ادم یا ورم نازک رنگ پریده می شود و به دلیل ناکافی بودن جریان خون به راحتی آسیب می بیند به وسیله بالا آوردن دست ها و پاها می توانید مانع از بروز ادم شوید.
 کم خونی
اکسیژن یکی از ملزومات سلامت پوست است .اکسیژن توسط سلولهای قرمز خون جابه جا می شود . کم شدن تعداد این سلولها به منزله این است که اکسیژن کمتری به پوست می رسد و ممکن است سلولهای پوست دچار عارضه یاحتی مرگ شوند . کم خونی باید به سرعت توسط پزشک شما تحت درمان قرار گیرد .
 بیماریهای عروقی
بیماریهای عروقی ، یا نازک شدن عروق خونی ، که ممکن است به واسطه دیابت ، سیگار کشیدن ، فشارخون بالا و یا کلسترول بالا بوجود آیند . نتیجه نازک شدن عروق و یا بروز بیماریهای عروقی کاسته شدن جریان خون به سمت پوست است . با یاری پزشک خود مراقب عوامل کاهش جریان خون در پوست و نیز عوامل آسیب های پوستی باشید .
نکاتی برای مراقبت دائم و مناسب از پوست
از مصرف صابون هایی که برچسب ضدباکتری ( Antibacterial ) یا ضدمیکروب ( Antimicrobial ) دارند خودداری کنید . این گونه صابون ها اسیدیته پوست را که یک نقش دفاعی را ایفا می نماید ، کاهش می دهند .
همواره پوست را تمیز و خشک نگهدارید . هر روز با آب و صابون بدن خود را بشوئید و با حوله کاملاً خشک نمائید .
شیارها و چین خوردگی ها ( مثل زیربغل و کشاله ران ) به شستشوی بیشتری نیاز دارند ( دو بار در روز ، صبح و هنگام خواب ) به دلیل رطوبت و گرمای این نواحی به راحتی دچار عفونت می شوند . شما با حرکت دادن متناوب دست ها و پاها باعث رسیدن هوا به این نواحی می شوید . در واقع از رشد ارگانیزم های بی هوازی ممانعت به عمل می آورید . این عمل باید حداقل دو بار در روز صورت پذیرد .
 در صورت مشاهده هر لکه قرمز بر روی پوست بدن که ممکن است به خاطر تماس با مواد حساسیت زا و یا در صورتی که تمام بدن را فرا گرفته باشد به دلیل مصرف غذا و یا داروی حساسیت زا هویدا شده باشد با پزشک خود مشورت کنید .
از مصرف موادی که پوست را خشک می کند ( مثل صابون های قلیایی و محلول هایی که حاوی الکل هستند ) جداً خودداری نمائید . مگر به تجویز پزشک باشد .
به بخشهایی از پوست که خشک هستند ، کرم های مرطوب کننده و یا پماد ( مثل اوسرین ) بمالید . به محل هایی که استخوانی هستند توجه بیشتری کنید و حتماً با کرم آنها را چرب کنید زیرا پوست نرم می شود و از خدشه و آسیب به آن جلوگیری می گردد .
پوستی که آسیب دیده و سرخ شده است به راحتی دچار زخم می شود ادرار و مدفوع بسیار تحریک کننده هستند و در صورت تماس با پوست باید فوراً از روی سطح پوست پاک و محل مورد نظر شستشو شود .
از پودرهای تالک استفاده نکنید زیرا سبب رشد بهتر قارچ ها می گردند . درضمن ممکن است به هم بچسبند و سبب خراشیدگی در پوست شوند .
در صورتی که روی پوست ما پینه بسته است  و یا با استفاده از سوهان ناخن در آب گرم می توانید بخش های مرده را جدا کنید . این کار باید به آرامی انجام گیرد تا موجب آسیب به بافت زنده و یا سطح پوست نشوید .
ناخن های دست ها و پاها مراقبت های ویژه ای را لازم دارند . به محض بلند شدن باید آنها را کوتاه کنید و یا این که با یک سوهان ناخن لبه آنها را بسائید تا بحد مطلوب برسد . از سوهان بدقت بهره بگیرد چرا که ممکن است موجب خراشیدگی پوست شود . کوتاه کردن و سوهان زدن ناخن ها پس از استحمام به راحتی انجام می شود . پس بهتر است بعد از حمام کردن این کار را بکنید . هرگز نگذارید ناخن هایتان بلند شوند ، زیرا ممکن است به داخل پوست فرو رفته و یا بخش دیگری از پوست بدن را بخراشد