گوجه‌فرنگی جزء گروه سبزیجات طبقه‌بندی می‌شود و به دلیل داشتن انرژی کم می‌توان از آن در رژیم‌های لاغری استفاده کرد. گوجه‌فرنگی به علت دارا بودن ویتامین‌های A، B و C و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن در تقویت بدن نقش موثری ایفاء می‌‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف آب گوجه‌فرنگی می‌تواند از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کند. 

ماده رنگی اصلی و عمده گوجه‌فرنگی کاروتنوئید، بتا- کاروتن و لیکوپن می‌باشد که از پیش‌سازهای ویتامین A می‌باشند. اگر شما گوجه‌فرنگی را به صورت خام مصرف کنید، قسمت اعظم لیکوپن آن، به دلیل هضم نشدن، از بدن دفع می‌شود. 

عمل پختن، دیواره سلولی گوجه‌فرنگی را شکسته و باعث می‌شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود. بهترین منابع آن شامل سس گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی می‌باشند. البته توصیه می‌شود که آن را به صورت خانگی تهیه کنید تا نگهدارنده کمتری به بدن خود وارد نمایید.