برای سلامتی در دوران سالمندی و پیشگیری از بیماری های مختلف، تغذیه متنوع و متعادل ضروری است. آنتی اکسیدان ها برای حفظ جوانی بسیار مؤثر هستند

زیرا با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از بدن در برابر بیشتر بیماری ها و پیری زودرس پوست محافظت می کند.

این ترکیبات عالی در میوه ها، سبزیجات، گوشت ها،‌ ماهی ها و همچنین روغن های گیاهی وجود دارد 

 

آلو خشک

‌آلو خشک جز غنی ترین منابع غذایی از نظر آنتی اکسیدان است که شکل معمول یا خیس شده آن در آب برای رفع یبوست بسیار مفید است زیرا مقدار بالایی فیبرهای غذایی دارد. قدرت آنتی اکسیدانی این خوراکی خوشمزه به تشکیل ترکیبات جدید طی فرایند خشک شدن برمی گردد.

آلو همچنین سرشار از ویتامین های E ، C و پتاسیم است که به حفظ فشار خون مطلوب کمک می کند. به علاوه منیزیوم موجود در آن نیز در مقابله با اضطراب مؤثر است.

توصیه می شود در صورت گرسنگی خفیف آلو خشک میل شود زیرا برطرف کننده طبیعی گرسنگی است و به رغم مزه بسیار شیرینش فقط 20 کیلو کالری دارد.

در واقع، ماده ای به نام سوربیتول در آلو به تنظیم متابولیسم قندها کمک می کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی جز سبزیجات گروه چلیپایی هاست که بر اساس تحقیقات از بدن در برابر بسیاری از سرطان ها محافظت می کند چنانکه مصرف منظم کلم بروکلی ( چند بار در هفته) در پیشگیری از سرطان معده، ریه و سینه در خانم ها مؤثر است. همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به مقابله با بیماری ها قلبی عروقی کمک می کند.

زمانی که این کلم پخته می شود به منبع غنی از ویتامین های C، B2، Aٍ E و آهن تغییر می یابد. برای اینکه از مزایای این کلم بیشترین بهره را ببرید، توصیه می شود مدت کمی پخته شود.

ماهی تن

ماهی تن قرمز نوعی ماهی چرب است که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین A بوده که تاثیر آنتی اکسیدانی دارد.

این ویتامین محافظت از استخوان ها، پوست و همچنین بینایی را تسهیل می کند. این ماهی منبع واقعی از پروتئین های کامل است و در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مؤثر خواهد بود.

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم ماهی های چرب مصرف می کنند کمتر در معرض افسردگی و بیماری آلزایمر هستند.

ماهی تن منبع غنی سلنیوم است که این عنصر ضروری برای بدن به محافظت اجزای سلولی در برابر اکسایش رادیکال های آزاد کمک می کند و نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و غده تیروئید دارد.

خیار

این صیفی خوشمزه از 95% آب تشکیل شده و سرشار از کالری است و در تامین آنتی اکسیدان بدن نقش دارد.

این ترکیبات آنتی اکسیدانی در پوست خیار وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود خیار با پوست میل شود.

خیار منبع غنی فیبرهاست و در عملکرد روده ها مؤثر است. خیار معمولا به شکل ماسک پوستی نیز برای تغذیه و تقویت پوست استفاده می شود.

سیب

سیب زرد، قرمز و سبز منبع خوب آنتی اکسیدان ها و فیبرهای غذایی است. این میوه به طور ویژه از خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

در واقع،‌ مقدار کلسترول و بر اساس تحقیقات اخیر شاخص سندروم کرونر حاد که شامل آنژین سینه و آنفارکتوس میوکارد قلب است را کاهش می دهد.

آب سیب تازه و طبیعی برای پیشگیری از سرطان کولون و آسیب های ناشی از استرس اکسایشی مؤثر است.

همچنین بین عملکرد ریه ها و تعداد سیب های مصرف شده در هفته تناسب وجود دارد.

توصیه می شود سیب با پوست میل شود زیرا پوست سیب حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است.

منبع: