آش و سوپ چاق نمی‌کنند؟
به‌طورکلی، سوپ‌ها رقیق‌تر، سبک‌تر، کم‌کالری‌تر و آبکی‌تر از آش‌ها هستند.

آش و سوپ از آن غذاهایی هستند که خیلی‌ها کالری دریافتی حاصل از خوردن آنها را به دلیل آبکی بودنشان به حساب نمی‌آورند. این غذاها، سرشار از سبزی‌های مختلف هستند و اگر قرار باشد به‌جای غذای اصلی خورده شوند، انرژی چندان زیاد و معادل یک وعده برنج و خورش به بدن نمی‌رسانند حتی می‌توانند به کاهش انرژی دریافتی در طول روز کمک کنند. آش‌های سبک، معمولا حاوی مقدار کمی حبوبات، رشته یا جو و در مواردی هم مقداری گوشت یا مرغ هستند اما برخی آش‌ها، حجم بالایی از حبوبات، رشته و حتی برنج دارند و خیلی‌ها آنها را با نان میل می‌کنند.

آش‌هایی که با نان خورده می‌شوند، دیگر ویژگی یک غذای کم‌کالری را ندارند و کمکی هم به روند کاهش وزن نمی‌کنند. از طرف دیگر، برخی افراد، آش و سوپ را غذا نمی‌دانند و علاوه بر غذای اصلی، یک ظرف کامل از آنها را هم می‌خورند درحالی که اگر این غذاهای آبکی بیش از اندازه خورده شوند یا در حجم بالایی در کنار وعده اصلی غذایی به مصرف برسند، ابتلا به چاقی و اضافه‌وزن را در پی خواهند داشت. این در حالی است که مصرف یک پیاله از سوپ‌های خیلی رقیق که فقط از سبزی‌های مختلف، مقداری آب گوشت یا مرغ و حجم اندکی رشته فرنگی یا جو پرک تشکیل شده‌اند، به‌عنوان پیش غذا، مشکل چندانی از نظر مازاد کالری دریافتی، ایجاد نمی‌کند.

نکته مهم دیگر، تفاوت بین آش‌ها و سوپ‌هاست. به‌طورکلی، سوپ‌ها رقیق‌تر، سبک‌تر، کم‌کالری‌تر و آبکی‌تر از آش‌ها هستند. با این حساب، یک ظرف آش سرشار از سبزی، حبوبات، رشته یا جو، برنج و گوشت، می‌تواند معادل یک وعده غذایی باشد اما بیشتر سوپ‌ها، در کنار غذا مصرف می‌شوند و کالری چندانی ندارند. افرادی که رژیم لاغری دارند، می‌توانند گاهی آش و سوپ را بدون نان برای کاهش کالری دریافتی از وعده‌های اصلی، در رژیم غذایی‌شان داشته باشند. توجه به این نکته هم ضروری است که سوپ‌های حاوی کره، خامه و شیرهای پرچرب، جزو سوپ‌های فانتزی محسوب می‌شوند و به شدت چاق‌کننده‌اند. مصرف این سوپ‌ها در کنار غذا یا زیاده‌روی در مصرف آنها هم می‌تواند ابتلا به اضافه‌وزن را در پی داشته باشد و چندان مناسب افراد چاق یا آنهایی که رژیم لاغری دارند، نیست.

دکتر سیدعلی کشاورز، مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه تهران
منبع : salamatiran.ir