قارچ‌های خوراکی، به‌خصوص قارچ تازه حاوی مقادیر فراوان پروتئین مورد نیاز بدن است که از این نظر میزان پروتئین آن حدود دو برابر پروتئین اغلب سبزی‌ها و سایر حبوبات است. پروتئین قارچ از لحاظ اسیدهای آمینه که جزء اصلی پروتئین است، جزو غنی‌ترین پروتئین‌ها محسوب می‌شود و از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین [...]

قارچ‌های خوراکی، به‌خصوص قارچ تازه حاوی مقادیر فراوان پروتئین مورد نیاز بدن است که از این نظر میزان پروتئین آن حدود دو برابر پروتئین اغلب سبزی‌ها و سایر حبوبات است. پروتئین قارچ از لحاظ اسیدهای آمینه که جزء اصلی پروتئین است، جزو غنی‌ترین پروتئین‌ها محسوب می‌شود و از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و پروتئین گیاهی قرار دارد. به طور کلی، مصرف قارچ به دلیل ارزش بالای پروتئینی و قابلیت هضم‌پذیری بالا به سالمندان و سالخوردگان بسیار توصیه شده است.

خواص دارویی قارچ خوراکی

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قارچ که باعث شده است متخصصان تغذیه آن را بسیار توصیه کنند، درصد کم چربی آن است. مصرف روزانه ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی، نیاز بدن به ویتامین C را برطرف می‌کند. علاوه بر این، قارچ منبع بسیار خوب ویتامین B1 و B2 است. عناصر معدنی موجود در قارچ در مقایسه با سبزی‌ها و میوه‌ها از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار است. قارچ خوراکی دارای میزان چشمگیری پتاسیم، آهن و مس قادر است فسفر مورد نیاز بدن را به طور کامل تامین کند. کلاهک قارچ سرشار از فسفر است. قارچ‌ها به طور طبیعی تولید لوواستاتین می‌کنند که این ترکیب بسیار در کاهش چربی و کلسترول خون می‌تواند موثر واقع شود. در قارچ، ترکیبی به نام بیوفریولید وجود دارد که از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

این ماده از تشکیل کلسترول‌های بد خون (LDL) و اسیدهای چرب در سلول‌ها و خون جلوگیری می‌کند. قارچ، استخوان‌ها را تقویت، خستگی و کمبود ویتامین D را برطرف می‌کند. پرتو خورشید در بدن ویتامین D تولید می‌کند اما در زمستان بدن این وضعیت را ندارد که از پرتو خورشید به خوبی استفاده کند و ویتامین D تولید کند. پس در زمستان خوردن مواد غذایی‌ای توصیه می‌شود که دارای این ویتامین باشد.

قارچ را باید پخته خورد، زیرا قارچ، آلوده به موادی است که فقط با پختن از بین می‌رود اما قارچ‌هایی که در واحدهای صنعتی تولید می‌شود می‌توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.

توصیه می‌شود از خرید قارچ‌ها فله‌ای بپرهیزید، زیرا احتمال مسمومیت از طریق این نوع قارچ‌ها بسیار بالاست و کیفیت این قارچ پایین است. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد؛ با خوردن قارچ، دستگاه دفاعی بدن تقویت می‌شود، طول عمر افزایش و گردش خون در بدن بهبود می‌یابد، کلسترول خون پایین می‌آید، ویروس‌ها از بین می‌رود و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌شود. به دلیل وجود کربوهیدرات و آهن در قارچ، پزشکان مصرف آن را به بیماران دیابتی، افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می‌دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی (رژیم) دارند، توصیه می‌کنند.

 

نوسنده: دکتر ملیحه جعفری

منبع: نشریه تخصصی بهداشت پوست و مو و زیبایی