مهمترین علائم کمبود منیزیم کدامند؟

دادنا: منیزیم یکی از ضروری‌ترین املاح معدنی در رژیم غذایی انسان است که برای انجام بیش از 300 واکنش بیوشیمایی در بدن مورد نیاز بوده و نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و قلب ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا، پزشکان می‌گویند: با وجود اهمیت حیاتی‌ منیزیم برای بدن، برخی از عوامل موجب شده‌ که نقش آن در سلامت بدن مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گیرد. برای نمونه، آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از مردم آمریکا با کمبود این ریزمغذی اصلی مواجه هستند که این کمبود می‌تواند به طیف وسیعی از اختلالات خفیف یا حتی بیماری‌های جدی منتهی شود.

به گزارش سایت اینترنتی ارگانیک، منیزیم در بدن موجب تسکین اعصاب و عضلات، ساخته شدن و تقویت استخوان‌ها، آرام نگه داشتن گردش خود در بدن، کمک به خواب بهتر، مقابله با استرس، حفظ سلامت و بهداشت روانی در برابر افسردگی و نوسانات احساسی می‌شود و طاقت ورزشکاران را نیز افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین علائم کمبود منیزیم عبارتند از:

ـ ضعف و گرفتگی عضلات

ـ بی‌نظمی در ضربان قلب شامل انقباضات نامنظم عضله قلب و یا افزایش ضربان قلب

ـ سفتی و ضعف استخوان‌ها

ـ عدم تعادل در میزان قند خون

ـ سردرد

ـ بالا رفتن فشار خون

یک رژیم غذایی ایده‌آل و مناسب باید حاوی مقادیر کافی از منیزیم باشد؛ اما متاسفانه گرایش به مصرف مواد غذایی فرآوری شده، طبخ زیاد غذاها و مشکلات معمول گوارشی، مانع از جذب کافی این ماده معدنی مهم در بدن می‌شود.

بهترین منابع غذایی حاوی منیزیم شامل اسفناج، کلم بروکلی، تخمه کدو، دانه‌های گیاه کتان، کنجد، نعناع و گیاه خردل است. علاوه بر آن خیار، لوبیا سبز و تخمه آفتاب‌گردان نیز از منابع غنی از منیزیم محسوب می‌شوند.

علاوه بر این‌ها می‌توان کمبود این عنصر حیاتی را با مصرف مکمل‌ها نیز جبران کرد. البته برای افرادی که به دلیل اختلالات گوارشی با هضم مکمل‌ منیزیم مشکل دارند، روغن منیزیم توصیه می‌شود. در صورت نیاز به مصرف مکمل‌ها نیز توصیه می‌شود که این اقدام با مشورت متخصص انجام شود.