ایستادن یانشستن ؟ کدامیک برای بیماری دسیک ستون فقرات بهتراست؟

 

   
   

www.isaarsci.ir

   

 

 

 

 


ا

این مقاله باتوجه مشکلات درد کمر وعوارض دیسک ستون فقرات نزد همسران و خانواده افراد نخاعی و مراقبین آنان ارائه شده است.


سئوال: معمولا"نشستن برای من که مبتلا به ناراحتی دیسک ستون فقرات هستم مشکل شده است. به همین دلیل ببشتراوقات برای من راحت تراست که درمحل کارم بایستم. اما به تازگی دچاریک درد ناگهانی می شوم و نگران این هستم اگرزیاد بایستم ، وضعیتم بدترشود. من می دانم که بایدگاهی بنشینم و گاهی اوقات هم باید بایستم ، ولی آیا باوجوداینکه می دانم ایستادن وضعیت مناسبی برا ی من است لازم است که بازهم نگران باشم؟

 

پاسخ : دراین سئوال شما به نکات خیلی زیادی اشاره کرد ه اید ! دردرجه اول باید بگوئیم ، تعجبی نداردکه بیماری دیسک ستون فقرات نشستن رابرای شما مشکل می کند.یکی ازعلائم بارزبیماری دیسک ، درد می باشدکه ممکن است به هنگام نشستن وطی یک دوره زمانی طولانی مدت بدتر شود. این مسئله به این دلیل است که نشستن درمقایسه با ایستادن باعث واردآمدن فشارخیلی زیادی برروی نواحی پائین کمرمی گردد. اما این موضوع به این مفهوم نیست که ایستادن تنها راه حل این مشکل است . بنابراین خیلی بهتراست که شما به اهمیت استقرارمناسب بدن پی ببرید. اما ایستادن دریک جا وبه مدت طولانی ، حتی اگرسعی تان بر این باشدکه وضعیت بدن خودرا در حالت مناسبی نگه دارید، بازهم می تواندباعث ایجاددردگردد. درواقع کارگرانی که بیشترزمان کاری خودرامی ایستند ،‌ طبیعتا" با مشکلاتی مواجه می شوند وضروری است که درمورد مراقبت ازکمرو نحوه کارایستاده اطلاعات لازم راداشته باشد.

بنابراین لازم می دانم که شما با وضعیتی مرکب ازنشستن وایستادن آشنائی پیداکرده وایده درستی ازاین موضوع داشته باشید. دقیقا" به همان صورت که نشستن درطولانی مدت باعث ایجاددردمی شود، ایستادن هم می تواند موجب دردگردد. اما این زمان طولانی مدت چقدراست ؟ خوب این مطلب به شخص بیمار بستگی دارد، ولی به عنوان یک راهنما به ذهن بسپارید که هر 20 تا 30 دقیقه بلندشده وحرکت کنید.

هرشخص مبتلا به بیماری دیسک ، ممکن است درد رابه یک صورت تجربه کند. اما دربسیاری از موارد، تغییرمکرروضعیت بدن وحرکت دراطراف می تواند به تسکین دردستون فقرات کمک نماید. همچنین ایجاد وقفه در قدم زدن ازبهترین راههای کاهش علائم درد محسوب می شوند. سعی کنید درمحل کارخود یا اگرهوا خوب است در اطراف ساختمان ادراه خود قدم بزنید. اما بطورکلی نکته مهم این است که به مدت طولانی در یک جا ثابت باقی نمانید.

همچنین به عنوان یک فیزیوتراپ توصیه اکید می کنم که یکسری ازحرکات کششی وانعطاف پذیری را برای عضلات بدن و پشت خود اجرا کنید. ایجاد تعادل بین حرکات روبه جلو( خم شدن کمر) و حرکات روبه عقب (صاف کردن کمر) می تواند به کاهش بسیاری ازعلائم درددروضعیت نشسته وایستاده کمک کند.

ایجادکششهای مکرربعدازیک مدت نشستن خیلی توصیه می شود. اضافه کردن حرکات خمشی ملایم درموقع دردنیزمی تواند ازگرفتگی های مکررپیشگیری نماید.

فیزیوتراپها می توانند راههای عملی خاصی راآموزش دهند، بخصوص حرکات کاهش درد به هنگام کارازجمله تمرینات هدفمندی هستند که می توانند دردپاها را ازبین ببرند.همچنین روشهای صحیح بلندکردن وفنون گام برداری رانیزشامل می گردد. با مجموع این تمرینات وتنظیم وضعیت قدم زدن واستراحت ، درد ستون فقرات می تواند تخفیف پیداکرده وانجام کارهای روزمره آسانترگردد.
 

 


****

 

منبع:   مقاله "  ایستادن یانشستن ؟ کدامیک برای بیماری دسیک ستون فقرات بهتراست؟  "    – ترجمه : مهندس عباس کاشی- (ohealth2007@yahoo.com) - انتشار : مرکز ضایعات نخاعی - فروردین ماه 1389 - برگرفته ازسایت: //www.spineuniverse.com :http