دکتر عباسعلی محرابیان ،فوق تخصص گوارش درباره چاقی و لاغری توضیح می دهند:

همه فکر می‌ کنند هضم و جذب غذا کاری ساده و آسان است در حالی که سیستم پیچیده‌ای است. وقتی که غذا وارد سیستم گوارش می‌ شود، نرم شده، ‌هضم و جذب می ‌شود و تفاله‌اش دفع می ‌شود.

 همه دستگاه‌های بدن با سیستم گوارشی همکاری دارند تا بتواند غذا را آماده ی جذب کند و در اختیار همه قرار بدهد. خوردن و آشامیدن تحت کنترل مغز است و مراکز اشتها و سیری در آنجا قرار دارد و این امواج عصبی به طور خودکار باعث می‌ شوند،

احساس سیری به ما دست بدهد و هر چه دلمان خواست نخوریم. در لوله گوارش هر قسمت مسئول یک کار است.

مری

مری فقط راه عبور غذاست. غذایی که می‌ خوریم، ممکن است خوب جویده نشده باشد.

معده

معده با حرکات خود و ریختن شیره معده که حاوی اسید است،‌ غذا را به ذرات ریز میلی ‌متری تبدیل می ‌کند

 و به آن مجوز عبور از معده را می‌ دهد. غذا که وارد روده باریک شد، ارگان‌های دیگر مثل صفرا و لوزالمعده ترشحات خود را روی آن می‌ ریزند تا با کمک آنزیم‌هایشان به اجزای ساده قابل جذب تبدیل شود(کربوهیدرات‌ها به قند ساده، چربی‌ها به نوع ساده‌تر و پروتئین‌ها به اسید‌آمینه.)

پس از جذب مواد از دیواره روده باریک به داخل خون، همه ارگان‌ها می ‌توانند، مواد لازم برای حیات‌شان را مورد مصرف قرار بدهند

 و در نهایت تفاله‌ها به روده بزرگ می‌ رود و دفع می ‌شود. این مقدمه را برای آن گفتم که بدانید هر قسمت به دلیل وظایفی که دارد اگر دچار بیماری یا هر گونه دستکاری شود، می‌ تواند

 در روند خوردن غذا تغییراتی ایجاد کند. این تغییرات می‌ تواند باعث لاغری یا چاقی شما بشوند. برای مثال وقتی لقمه‌های غذا به معده وارد شود، معده متسع می ‌شود و امواج عصبی را به مغز می ‌فرستد و مغز با برگشت امواجی به آن موجب احساس سیری می ‌شود.

در بیماری‌هایی مثل سرطان یا مواردی که قدرت اتساع معده را می ‌گیرند، سیری زودتر حاصل شده و فرد لاغر می‌ شود.

 حالا می ‌توانیم از این ترفند استفاده کنیم و با برداشتن قسمتی از معده به وسیله جراحی، حجم معده را کوچک کنیم تا فرد کمتر غذا بخورد و زودتر احساس سیری کند. راه دوم این است که از غذاهای پرحجم مثل سالاد، میوه و سبزی که کالری کمی دارند اما معده را زود متسع می‌ کنند و به ما احساس سیری می ‌دهند، استفاده کنیم. با این کار کالری کمتری گرفته و چاق نمی‌ شویم.

روده باریک:

روده باریک مواد غذایی را ریز و قابل جذب می ‌کند و به دلیل طول زیادش (سه متر طول دارد) در مسیر آن، انواع موادغذایی جذب خون می ‌شوند.

 اگر بیماری‌هایی وجود داشته باشد که عمل جذب را مختل کند، فرد لاغر می‌ شود. حتی بعضی داروها که جذب موادغذایی خاصی را کمتر می‌ کنند و از عوارض‌شان لاغری است،

 در این قسمت هم دستکاری انجام می ‌دهند. برای مثال کسی که برای تنظیم فعالیت غده تیروئیدش دارو می ‌خورد، لاغر می‌ شود. باز ما می‌ توانیم از این ترفند استفاده کنیم. داروهایی که برای درمان چاقی هستند، هضم چربی را مختل می ‌کنند و چربی‌ها بدون اینکه جذب شوند،

 مستقیماً به روده بزرگ رفته و دفع می ‌شوند. یا حتی می ‌توان از روش‌های جراحی برای برداشتن یک قسمت از روده باریک کمک گرفت، اما نواحی حساسی که جذب مواد از آن نواحی برای بدن حیاتی است،

 نباید برداشته شوند. این کارها و دستکاری‌ها قطعاً عوارضی خواهد داشت و در مواقع خاص که چاقی شدید حیات بیمار را تهدید می ‌کند، انجام می ‌شود.

چاقی یا لاغری

از طرف دیگر، افرادی هستند که تمایل دارند چاق شوند و به جای تصحیح فرم غذا خوردن‌شان دست به مصرف خودسرانه برخی داروها می ‌زنند.

 این افراد لاغر باید به پزشک مراجعه کنند و مطمئن شوند به بیماری خاصی مبتلا نیستند چون بیماری‌های هورمونی مثل تیروئید، آدرنال، مشکلات عفونی، بیماری‌های قلبی و کبدی، کلیوی، دلایل عصبی، اجتماعی، روانی و مصرف الکل همه می ‌توانند دلیل لاغری شما باشند اما اگر سالم باشید،

 شاید با تحریک مرکز اشتها در مغز، مشکل شما به راحتی قابل حل باشد. چون ما داروهایی داریم که عارضه‌شان پرخوری است، مثل گروه آنتی‌ هیستامین‌ها که محرک اشتها است،

تذکر مهم من به شما عزیزانی که به افراد غیرمتخصص مراجعه می ‌کنید و با دریافت و مصرف انواع کورتن از اینکه چاق شدید خوشحال می‌ شوید، این است که پوکی استخوان، پیدایش عفونت‌های فرصت ‌طلب، انواع مشکلات گوارشی و پیدایش بیماری قند عوارض کورتن است. این حالت شما چاقی نیست بلکه پف کردن ناشی از کورتن است.

بهتر است در صورت سلامت کامل، با انجام تمرینات ورزشی و خوردن غذاهایی با کالری زیاد و حجم کم (درست برعکس توصیه‌ام به افراد چاق) در وعده‌های بیشتر و فواصل کمتر به وزن دلخواهتان برسید.

آنهایی که معتقدند آب می ‌خورند و چاق می ‌شوند، تصور غلطی دارند چون کالری بیش از نیازشان می‌ گیرند

و آن کالری به صورت چربی ذخیره می‌ شود. به افراد خوش اشتها و چاق توصیه می ‌کنم غذا را 10 تا 15 بار آرام بجوند تا خسته شده و کمتر میل کنند یا به جای قاشق از چنگال استفاده کنند تا به دلیل خسته شدن، غذا خوردن را رها کنند

 یا وسط غذاخوردن میز را ترک کنند تا از اشتها بیفتند. در این صورت خواهند دید از ذخیره چربی ‌شان استفاده می ‌شود و لاغر می ‌شوند.