کارشناس تغذیه دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه

«روغن کنجد خواص درمانی قابل توجهی داشته و غنی از موادی است که از سرطان جلوگیری می‌کند»،

گفت

دریافت بیشتر از نیاز این روغن منجر به ذخیره چربی در بدن شده و امکان ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می‌دهد.»

فرزانه صادقی قطب آبادی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت

روغن‌ها و چربی‌ها به عنوان ماده مغذی تامین کننده انر‍ژی هستند و هرگرم چربی یا روغن  حدود ۹ کیلو کالری انرژی تولید می‌کند.

چربی‌ها در مقایسه با دیگر درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها) دارای انرژی بیشتری بوده ( حدود دو برابر ) و به عنوان یک منبع مهم تامین انرژی روزانه محسوب می‌شوند و نقش حیاتی در غشای سلولی ایفا می‌کنند.»

وی افزود:«انواع روغن های خوراکی مایع برای پخت غذا عبارتند از روغن‌های زیتون، کنجد، کلزا، ذرت، آفتابگردان و سویا، که روغن زیتون و کنجد از لحاظ کیفی و کمی برای پخت و پز مناسب است.»

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد:

« از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم و بسیار مغذی

و معمولا در ایران کنجد به صورت دانه، بیشتر مصرف دارد  که روی غذا یا به صورت دسر کاربرد داشته و طعم مطبوع و خوشمزه به بیشتر غذاها و شیرینی های ایرانی می‌بخشد.

کنجد منبع غذایی بسیار با ارزشی است که حاوی بسیاری از املاح از جمله منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و روی است

و ویتامین‌های آن عمدتا ویتامین B1 و ویتامینE است، فیبرهای غذایی موجود در آن نیز منبع ارزشمندی برای سیستم گوارشی بدن به شمار می‌رود.»

وی تاکید کرد:

«روغن کنجد به سبب طعم خوب دانه آن برای بسیاری از مردم پسندیده است،

 همچنین خواص درمانی قابل توجهی داشته و غنی از موادی است

 که از سرطان جلوگیری می‌کند،۸۰

 درصد از اسیدهای چرب آن اسیدهای چرب اشباع نشده اسید اولئیک و لینولئیک بوده که تقریبا به مقدار مساوی است

 و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده نیز دارد ( مانند اسید پالمتیک و اسید آراشیدیک ).

دارا بودن همین اسیدهای چرب اشباع نشده به همرا  املاح موجود در آن باعث می‌شود کلسترول خون را کاهش دهد.»

فرزانه صادقی قطب آبادی یادآور شد:

« وجود مواد ضداکسیداسیونی طبیعی در روغن کنجد سبب پایداری زیاد این روغن در مقابل فساد ناشی از اکسیداسیون می‌شود.

 روغن مناسبی برای پخت و پز است به عنوان روغن سالاد طبیعی نیز کاربرد دارد.

ضمن اینکه روغن کنجد برای افراد مبتلا به فشارخون و کلسترول بالا نیز یک روغن مجاز به حساب می‌آید.»

وی  یادآور شد

یکی از مزیت های روغن کنجد این است که می توان برای سرخ کردن سطحی (کوتاه مدت و با شعله کم) از آن استفاده

زیرا  حرارت دادن زیاد باعث می‌شود، روغن کنجد خواص خود را از دست دهد.نکته مهم در مصرف روغن کنجد این است

 که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد

 دریافت بیشتر از نیاز منجر به ذخیره چربی در بدن و امکان ابتلا به بسیاری  از بیماری ها را افزایش می‌دهد.»

این کارشناس تغذیه گفت:

«طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت روغن و چربی می‌تواند حداقل ۱۵درصد و حداکثر ۳۰ درصد از نیاز انرژی روزانه هر فرد را تامین کند،

همچنین اسیدهای چرب اشباع حداقل ۷ درصد و حداکثر ۱۰ درصد از نیاز انرژی روزانه، اسیدهای چرب تک غیر اشباعی (MUFA) کمتر از ۱۵-۲۰درصد از انرژی روزانه و اسیدهای چرب چند غیر اشباعی PUFA)) 6-11 درصد از انرژی روزانه ، اسیدهای چرب ترانس حداکثر ۲ درصد از کل انرژی دریافتی رژیم غذایی روزانه را تامین کنند.»

وی ادمه داد:« به عنوان مثال اگر میزان متوسط کالری دریافتی روزانه ۲۳۶۰ کالری باشد حداکثر ۳۰ درصد آن یعنی حدود ۷۸ گرم چربی و روغن بصورت مرئی و نامرئی می‌تواند روزانه مورد مصرف قرار گیرد.

بخشی از این چربی بصورت روغن مایع و جامد و بخشی از آن بصورت چربی همراه مواد غذایی مثل گوشت، شیر، تخم‌مرغ، بستنی و غیره به بدن می‌رسد.»

فرزانه صادقی قطب آبادی خاطر نشان کرد:« از جمله نکات بهداشتی که باید در نگهداری و مصرف کلیه روغن‌ها و به ویژه روغن کنجد رعایت شود این است که آنها را دور از رطوبت و نورمستقیم خورشید نگهداری کرده و در جای خنک قرارداد،

 همچنین بایستی در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف درب ظرف محکم بسته شود.روغن مصرفی باید در ظروفی با درب محکم و سالم و به دور از گرمای اجاق گاز نگهداری

وهرگز نباید قاشق آغشته به رطوبت و موادغذایی را داخل ظرف روغن فرو برد و یا اینکه روغنی که یکبار مصرف شده است را مجددا به ظرف روغن برگرداند.تنها مورد منع مصرف روغن کنجد در برخی از افراد است که با مصرف آن دچار حساسیت می شوند.»