نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد

که مصرف آجیل اثرات مثبتی بر سلامت بدن دارد

 به نحوی که چربی موجود در انواع آجیل باعث کاهش اختلالات قلبی - عروقی می‌شود

.این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدانی هستند.

 مطالعات نشان می‌دهد

 مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند

 که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است؛ همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی است.

این دانه‌های خوراکی سرشار ازفسفر  هستند

 که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می‌کند و نیز منبع سرشار ازمنیزیم  است

که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارد.

 همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.

ولی باید توجه داشت که مصرف بی‌رویه آجیل قطعا می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود.

 چون معمولا در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود،

 بنابراین مصرف زیاد آجیل به ویژه در صورتی که میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد

 ممکن است عوارضی را به خصوص در بیماران قلبی – عروقی یا افراد دارای فشار خون باعث شود.

از طرفی برخی از ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد آلرژن می‌باشد

و با مصرف این دسته مواد دچار عکس‌العمل‌های آلرژیک می‌شوند

 لذا توصیه می‌شود افراد حتی المقدور از مصرف مواد آلرژی‌زا بپرهیزند.

متخصصان معتقدند:

 شیرینی‌جات به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد بویژه موادی نظیر خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند

در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل از اهمیت بیشتری برخوردارند.

 توصیه می‌شود درایام عید به بهداشت دندانها توجه بیشتری شود

و استفاده از مسواک به وعده‌های غذایی محدود نشود

 و بعد از مصرف آجیل و شیرینی هم مسواک زدن را فراموش نکنیم.

تغییر دیگری که در ایام تعطیلات سال نو به طور معمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد

 کاهش چشمگیر مصرف آب است.

 این امر می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی انسان ایجاد کند

 که بارزترین آنها، بروز یبوست است.

همچنین مصرف آب برای تعدیل واکنش‌های داخلی بدن و حفظ شادابی و سلامتی پوست

 نیز ضروری است

.این ماده حیات بخش را در ایام نوروز فراموش نکنیم.