به نظر می‌آید برخی افراد اصلا مریض نمیشوند! این افراد چه میکنند که ما انجام نمی‌دهیم، تا بیماری را برای همیشه از خود دور نگه داریم.
از افراد تندرست متنفر نشوید. در عوض اسرار تندرستی را بیاموزید تا از بیماری و رنج به دور باشید .
 
 ورزش
برای به آرامش رسیدن وکاهش استرس است. همچنین با این روش قلب تقویت میشود و با عملکرد بهترباعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز میشود.
فعالیت بدنی سنگین گردش خون را بهبود میبخشد و با بهبود گردش خون میزان گلبول‌های سفید خون افزایش می‌یابد. و هر چه گلبول سفید بیشتری داشته باشید (البته تا حد نرمال) مبارزه‌ی بدن شما با بیماری‌ها سریعتر و راحتر خواهد بود.
 
 توجه به بهداشت دهان
شستن دهان با دهانشویه‌های ضد عفونی کننده کمک می کند که دهان و دندان سالم‌تری داشته باشیم .
علت دیگری که باعث میشود مسواک زدن و استفاده از دهان شویه توصیه شود این است که گاهی بیماری‌های خفیف دندان و لثه میتوانند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک مثل دیابت شوند.
 
 
خوردن یک سیب در روز
 خوردن یک سیب به طور روزانه، دکتر‌ها را از شما دور نگه میدارد. آنتی اکسیدانت طبیعی  که در سیب قرمز، کلم بروکلی و چای سبز یافت میشود، میتواند در مواقع استرس و اظطراب از بروز علائم حاد جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
به علاوه محققان متوجه شده‌اند که ورزشکارانی که مواد حاوی آنتی اکسیدانت مصرف میکنند از لحاظ روحی قویتر و فعالتر هستند، پس به مصرف سیب قرمز عادت کنید.
 
 
 کاهش استرس
ترس از بروز یک اتفاق بد و منتظر چنین اتفاقاتی بودن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکند. مردم همیشه نگران به وقوع پیوستن یک اتفاق بد هستند. آنها تا سر حد مرگ خود را میترسانند.
اظطراب و دلهره‌ی دائمی ‌باعث میشود سطح هورمون‌های کورتیزول و اپی‌نفرین در بدن افزایش یابد و این هورمون‌ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکنند.
 وقتی سطح کورتیزول خون به طور پیوسته بالا باشد، سیستم ایمنی دچار افت میشود. وقتی مرتبا دراسترس و اضطراب به سر میبرید، بدن شما تولید استروئیدها را افزایش میدهد.
 
مصرف کافی ویتامین ها
کمبود ویتامین D در سراسر جهان اپیدمی‌ شده است. ویتامین D در ماهی قزل آلا، شیر و تخم مرغ یافت میشود.
 تعدادی از داروهایی که دکترها تجویز میکنند بروی اسید‌های موجود در بدن اثر کرده و آنها را مهار میکنند. این داروها بدن را از مواد مورد نیاز مثل ویتامین D محروم میکنند.
 مرکبات منبع مناسبی برای ویتامین C هستند.  اینکه ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری میکند، یک باور غلط است. ولی مناسب بودن سطح ویتامین C بدن سیستم ایمنی را تقویت میکند.
 
اهمیت به بهداشت روان 
وقتی فکر میکنید سلسله‌ای از واکنشهای شیمیایی در بدن شما به وقوع میپیوندند. تفکر مثبت مقدار نیتریک اکسید را در بدن افزایش میدهد.این ماده در عملکرد مناسب انتقال دهنده های عصبی دخالت دارد.همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و گردش خون را تنظیم میکند. اگر مقدار نیتریک اسید در بدن به هر دلیلی مثل تفکر مثبت یا ورزش بالا باشد، مقاومت بدن در برابر بیماری ها افزایش میابد.
 
 
 حفظ آرامش
تمرین‌های مدیتیشن و تنفس
تمرین‌های مدیتیشن کمک میکند تا اعصاب خود را به آرامش برسانیم و به سیستم ایمنی بدن اجازه دهیم تا بدون دخالت عوامل مزاحم فعالیت کند. ( ذهن آرام مساوی است با جسم آرام. ) مهمترین اثر یوگا آرامش روانی و سبکبالی است.
بر اساس مقاله‌ای که در سال 2003 در مجله‌ی پزشکی روانی چاپ شده است، محققان دانشگاه ویسکانسین و دانشگاه هاروارد  متوجه شدند افرادی که به طور داوطلبانه به مدت دو هفته در تمرین‌های مدیتیشن شرکت کرده بودند، مقدار قابل توجهی مواد مبارزه کننده با سرماخوردگی و آنفولانزا، بیشتر از افراد عادی در بدن دارند.
 
افزایش روابط اجتماعی
افرادی که بعد از تماس با ویروس سرماخوردگی در برابر آن مقاومت زیاد نشان میدهند، دارای ویژگی های مشخصی در شخصیتشان هستند. مثلا افراد برون گرا نسبت به افراد درون گرا در برابر ویروس از خود مقاومت بیشتری نشان میدهند. علت مصونیت برون گراها در برابر بیماری تعامل بیشتر آنها با مردم نیست. ولی مشخصا چیزی وجود دارد که از این افراد در برابر بیماری محافظت میکند.
 افرادی که در چندین گروه اجتماعی عضویت دارند، در برابر سرماخوردگی مصونیت بیشتری دارند.  همچنین باوری جدی در بین متخصصان وجود دارد که افرادی که روابط اجتماعی گسترده‌تر دارند کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا میشنود و عمر طولانی‌تری دارند.
 
 مثبت اندیشی
افرادی که روحیه ی مثبت نگرتر دارند ( روحیه ی مثبت‌نگر به صورت فرد شاد، مشتاق و علاقه‌مند و آسوده خاطر تعریف میشود)، کمتر دچار سرماخوردگی میشوند.
کوئن و همکارانش در دانشگاه کارنیج ملون، با 193 فرد بالغ و سالم به مدت دو هفته به طور روزانه مصاحبه میکردند و احساسات مثبت و منفی که این افراد در طول روز تجربه کرده بودند را ثبت میکردند. سپس آنها را به طور داوطلبانه در معرض ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا قرار میدادند. کسانی که تجربیات مثبت گرایی بیشتری داشتند علائم کمتری از بیماری را نشان دادند و مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی نشان دادند.
کوئن میگوید : علت، سرحال و شادمان بودن این افراد در روز آزمایش ویروس نیست. بلکه علت مصونیت این افراد، شخصیت پایدار آنهاست.
 
شستن دستها
 برای دوری از بیماری باید دستانتان را بشویید. در فصل آنفولانزا به طور روزانه دستها را با صابون بشویید زیرا با عوامل بیماری‌زای زیادی در تماس هستید. دستگیره درها، نرده‌های پله‌ها و مردم اطرافتان. پس دستانتان را تمیز نگه دارید.
شستن صحیح دست‌ها به مدت 20 ثانیه بهترین راه برای دوری از یک بیلیون مرتبه سرماخوردگی‌ای است که مردم هر ساله به آن مبتلا میشوند. همچنین دیگر بیماری‌های واگیردار.
 
خواب خوب
 خواب از بهترین راه‌های دوری از بیماری است. افرادی که شبانه 8 ساعت متوالی میخوابند، مسلما عملکرد بهتری دارند.
 کمبود خواب مشکل اصلی است. کسانی که بلافاصله بعد از دراز کشیدن به خواب میروند و در طول شب اصلا بیدار نمیشوند نسبت به افرادی که در طول شب مرتب بیدار میشوند، مقاومت بیشتری نشان میدهند.
 خواب راحت در طول شب، به سیستم ایمنی اجازه‌ی بازسازی میدهد. زیرا در طول خواب شب، میزان هورمون ملاتونین در بدن افزایش میابد که این امر بر سیستم ایمنی بدن اثر مثبت میگذارد. از همه مهمتر اینکه هیچ عوارضی وجود ندارد .