یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین، به تعادل وزن، داشتن عمر طولانی و کنترل علائم بیماری‌ها کمک می‌کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد، به جای استفاده از داروهای شیمیایی، مصرف جو، سویا و بادام برای کاهش کلسترول خون راهکار مناسبی است.

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین، به تعادل وزن، داشتن عمر طولانی و کنترل علائم بیماری ها کمک می کند.

قرار دادن 7 ماده غذایی مهم، مفید و قابل دسترس همگان در رژیم غذایی روزانه تأثیر فراوانی در کنترل بیماری های قلبی دیابت، سرطان، مشکلات فشار خون و کلسترول دارد.

زغال اخته

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، پتاسیم و ویتامین ث است و به کاهش خطرات بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند. زغال اخته را به صورت یخ زده می توان در فریزر نگهداری و استفاده کرد.انواع تیره تر توت ها و زغال اخته آنتی اکسیدان بیشتری دارند. تحقیقات نشان می دهد، استفاده روزانه نصف فنجان از این میوه در کنار دیگر میوه ها و سبزیجات بهترین انتخاب است.

گردو و ماهی

این دانه روغنی غنی از امگا3 بوده و برای کاهش امراض قلبی و کمک به التیام ورم مفاصل مؤثر بوده و برای تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر مفید به شمار می رود.

امگا3 در تخم مرغ و بذر کتان نیز به وفور یافت می شود. مصرف 2 تا 3 وعده موادغذایی حاوی امگا3 در هفته توصیه می گردد.

جو، سویا و بادام

این سه ماده غذایی برای کاهش کلسترول مفید به شمار می روند.

برخی تحقیقات نشان می دهد، به جای استفاده از داروهای شیمیایی، مصرف جو، سویا و بادام برای کاهش کلسترول خون راهکار مناسبی است.

گفتنی است افرادی که سابقه ابتلا به سرطان سینه در خانواده خود دارند، نباید بیش از حد از سویا استفاده کنند.

فیبرها

فیبرها کاهش دهنده وزن و درمانگر طبیعی مناسبی برای کاهش کلسترول به شمار می روند.

یک رژیم غذایی حاوی فیبر فراوان برای تناسب اندام، افزایش کلسترول مفید و کاهش کلسترول مضر و همچنین توازن قند خون مؤثر است، زیرا مدت زمان طولانی تری طول می کشد تا جذب و دفع شوند.

از این رو مدت زمان بیشتری فرد احساس سیری می کند، بنابراین کمتر میل به صرف غذا پیدا کرده و احتمال ابتلا به اضافه وزن کاهش پیدا می کند. فیبر در غلات کامل، لوبیا، میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود.

استفاده از لوبیای پخته شده در سالاد راه حل مناسبی است، اما نوع کنسرو شده آن، خاصیت چندانی ندارد.

چای

مطابق با تحقیقات انجام شده بسیاری از انواع چای کاهش دهنده کلسترول خون و پیشگیری کننده ابتلا به سرطان به شمار می رود.

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز و سیاه موادغذایی باارزش و قابل توجهی برای پیشگیری از رشد سلول های سرطانی محسوب می شوند، اما یک آنتی اکسیدان قوی (ECGC) در چای سبز وجود دارد که آن را متفاوت ساخته است، تحقیقات دانشمندان ژاپنی و انگلیسی نشان می دهد که افرادی که چای سبز می نوشند در مقایسه با دیگران کلسترول کمتری در خون شان وجود دارد.

همچنین ECGC موجود در چای سبز مانع پیشرفت سلول های سرطانی می شوند. پزشکان استفاده از چای سبز را به جای نوشابه های حاوی قند توصیه می کنند.

کلسیم

ماده معدنی کلسیم برای استحکام استخوان ها مناسب است.

محصولات لبنی و حتی قرص های مکمل حاوی کلسیم در جلوگیری از ورم مفاصل و حتی کاهش وزن تأثیر بسزایی دارند.

پزشکان متخصص مصرف کلسیم را برای سنین بین 9 تا 18 سال 300 1 میلی گرم در روز توصیه می کنند، برای سنین 19 تا 50 سال این مقدار به 1000 میلی گرم در روز کاهش پیدا می کند و اما برای سنین بالاتر از 50 سال این مقدار به 1200 میلی گرم در روز افزاش پیدا می کند.

شکلات تیره

تحقیقات جدید نشان دهنده تأثیرات فراوان شکلات تیره در کاهش فشار خون هستند، شکلات های تیره رنگی که حاوی 60 درصد و یا بیشتر از مقادیر پودر کاکائو بوده و چربی و شکر کمی داشته باشند سرشار از آنتی اکسیدان هستند و به کاهش فشار خون کمک شایانی می کنند