اگر شما هم سیگار می‌کشید حتما دلیلی برای کشیدن آن دارید. متخصصان معتقدند که اگر دلایل سیگار کشیدن خود را بدانید، راحت‌تر می‌توانید آن را ترک کنید. اگر تمایل دارید با برخی از این دلایل آشنا شوید، مطلب زیرا را بخوانید.
دلایلی که مردم برای شروع مصرف سیگار یا امتناع از ترک آن عنوان می‌کنند، بسیار ساده و کم‌اهمیت‌اند. برخی از سیگاری‌ها معتقدند که سیگار به آنها انرژی می‌بخشد، به ویژه برای بیدار شدن از خواب صبحگاهی یا بیدار ماندن در وضعیت‌های مختلف مانند رانندگی یا کار شبانه.

برخی از سیگاری‌ها عنوان می‌کنند که سیگار آنها را در مواقع استرس و فشار عصبی آرام می‌کند، به علاوه در مواقع عصبانیت این امکان برای دست‌ها پیش می‌آید تا با چیزی بازی کنند یا حتی به آنها نوعی احساس امنیت می‌دهد. اما فراموش نکنید که نیکوتین موجود در توتون ماده‌ای مخدر است که پاسخ‌های اعتیادزایی را هم در پی دارد. میزان اعتیاد تا اندازه‌ای به مقدار مصرف و مدت آن بستگی دارد. اعتیادی که اغلب سیگاری‌ها تجربه می‌کنند، ‌هم جسمی و هم‌روانی است. برای برخی، مصرف منظم سیگار در بسیاری از موقعیت‌های زندگی این باور را در آنها ایجاد کرده که آنها بدون سیگار قادر به ادامه زندگی نخواهند بود.
نیکوتین می‌تواند به اندازه الکل، هرویین یا کوکایین اعتیادزا باشد. عنصر اصلی اعتیاد، از‌دست رفتن کنترل است. نیکوتین با ایجاد نوعی احساس خوشایند، رفتار شما را کنترل می‌کند و به این دلیل شما را مجذوب خود می‌کند. ممکن است بخواهید سیگار را کنار بگذارید ولی نمی‌توانید یا تمایلی ندارید، حتی اگر بدانید که توتون برای سلامت‌تان مضر است.

 


4 نشانه اعتیاد به سیگار
اگر یک یا چند ویژگی از مشخصه‌های زیر را در خودتان مشاهده می‌کنید، بدانید که به احتمال فراوان به نیکوتین وابسته شده‌اید.


1 تلاش جدی اما ناموفق برای ترک یا کاهش مصرف دخانیات انجام داده‌اید.


2 تلاش شما برای ترک دخانیات به پیدایش علایم ترک منجر شده است. برای مثال، میل شدید به مصرف سیگار، احساس اضطراب، تحریک‌پذیری، ناکامی یا عصبانیت.


3 باوجود مشکلات و بیماری‌های جدی قلبی و ریوی می‌دانید که استعمال دخانیات بیماری‌تان را بدتر می‌کند اما باز به مصرف آن ادامه می‌دهید.


4 نسبت به دخانیات دچار تحمل می‌شوید یعنی متوجه می‌شوید که تعداد نخ‌هایی که در روز می‌کشید تاثیر قبلی خود را ندارند و برای رسیدن به اثر مطلوب ناچارید سیگارهای بیشتری بکشید.


لغزش در ترک سیگار
لغزش اغلب هنگامی روی می‌دهد که شخصی که سیگار را ترک کرده، در موقعیتی قرار گیرد که قبلا در آن سیگار می‌کشید اما در حال حاضر دارای برنامه‌ای برای مقابله با سیگار است یا از مقاومت در برابر سیگاری که کسی به او تعارف می‌کند، ناتوان است.
لغزش ممکن است یک پک یا حتی چند روز کشیدن سیگار باشد. آنچه باید به یاد داشته باشید، این است که لغزش به معنی شکست نیست و هرگز مفهوم آن این نیست که به تلاش خود برای ترک پایان دهید. میلیون‌ها نفر از کسانی که دیگر سیگار نمی‌کشند پیش از آنکه بتوانند در نهایت به زنگی عاری از سیگار پای‌بند بمانند، لغزش‌هایی را تجربه کرده‌اند.


4 توصیه برای ترک سیگار
در اینجا به نکاتی راجع به شیوه پای‌بندی به برنامه ترک باوجود لغزش از آن اشاره می‌کنیم به طوری که یک لغزش به معنای بازگشت دوباره به کشیدن دایمی سیگار نباشد.


1 سیگار را خاموش کنید و همه سیگارها را دور بریزید، استراحت کوتاهی بکنید یا برای قدم زدن بیرون بروید و مدتی فکر کنید. حال برای ادامه برنامه ترک با یک دوست یا متخصص ترک سیگار مشورت کنید.


2 اگر به دلیل کشیدن یک نخ سیگار در حال غرولند با خودتان هستید، دست نگه دارید، فرصت را غنیمت شمرده و از این لغزش در جهت مثبت بهره‌برداری کنید. همان‌طور که از ناراحتی نفس‌تان بند آمده به ارزیابی اتفاقی که افتاده بپردازید و برنامه جدیدی تنظیم کنید. با نگاه به آنچه اتفاق افتاده می‌توانید از خطراتی که بر سر راه برنامه ترک وجود دارد، آگاه شده و به اصلاح و تعدیل رویکرد خود به موضوع ترک بپردازید.


3 دوباره به طرف سیگار نروید. به مرور برنامه ترک سیگار پرداخته و ببینید چه جاهایی از این برنامه را باید تقویت کرده یا بهبود بخشید.


4 اگر لغزش شما طی چند روز اول روی داده، بهتر است برای کنترل علایم ترک از داروهای جایگزین استفاده کنید. برای تعیین مقدار و مدت استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.