به طور کلی ورم مفاصل به دو شکل رماتیسم مفصلی و استخوانی شدن، سفت و سخت شدن مفاصل دیده می شود.

در هر دو مورد غضروف مفاصل فاسد و تخریب می شوند و در دراز مدت غضروفها تحلیل می روند و به تدریج به یک توده استخوانی در مفصل تبدیل می شوند.

درمانهای محافظتی این عارضه شامل استفاده از پارچه های مخصوص و بستن مفصل، مانند:

 زانو بند، تأکید بر تمرینات ورزشی کم فشار،‌کشش عضلات، انجام تمرینات استقامتی و هوازی است.

 این تمرینات باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل و ایجاد ثبات و استحکام مفصلی شده و کاهش درد و تورم و افزایش دامنه حرکتی مفاصل را موجب می شود.

 توصیه می شود که شدت تمرینات را با توجه به میزان التهاب مفاصل تنظیم کنید، با توجه به شدت عارضه مدت زمان تمرینات از 15 تا 45 دقیقه می تواند باشد.

 

افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی حتماً قبل از شروع تمرینات به نکات زیر توجه نمایند:

 

مفصل مبتلا را با زانو بند یا باند کشی بپوشانید.

 

با استفاده از ماساژ و کشش، مفصل خود را گرم نگهدارید.

 

از ورزشهایی که باعث وارد شدن فشار به مفصل شما می شود مانند پریدن خودداری کنید.

 

هرگز به مدت طولانی نایستید.

 

شنا کردن در آب گرم را به صورت تفریحی، دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت ( دوچرخه سواری درجا ) ، قدم زدن در هوای آزاد یا راه رفتن بر روی نوار گردان را به عنوان بهترین شیوه درمانی همیشه در نظر داشته باشید.

 ورزش و حرکت درمانی می تواند بخش بسیار مهمی از برنامه معالجه آرتروز بشمار آید.

 این حرکات به منظور افزایش دامنه حرکتی مفاصل، تقویت عضلات مربوط به مفصل و کاهش سفتی و سختی مفاصل انجام می شود.

 نوع و شدت حرکات درمانی باید به وسیله پزشک متخصص حرکت درمانی با توجه به عواملی چون سن، شدت عارضه و جنس تعیین شود.

http://sahand2728.parsiblog.com