دردهای پیش از پریود(قاعد گی) یکی از شایعترین شکایات خانمها درطول این دوره می باشد ،

 همچنین تغییرات خلق و یا احساس فقدان انرژی گاهی به حدی است که فرد را از انجام زندگی روزمره عاجز مینماید.
البته از جمله راههای درمانی توصیه شده توسط پزشکان مصرف قرصهای ضدبارداری و مسکن است که شاید خیلی از شما مصرف کرده باشید اما در این مقاله ما به چند توصیه غیر دارویی که توسط دکتر مائو پزشک مشهور طب چین نوشته شده است جلب می نماییم.

1- اسیدهای چرب اساسی بیشتری مصرف نمایید :


مطالعات زیادی نشان داده، که مصرف این اسید های چرب که عمدتا در غذاهایی مانند ماهی های آبهای سرد مثل سالمون و همچنین آجیل ها مثل گردو ، بادام و یا دانه هایی مانند کنجد و قلوس وجود دارد،سبب کاهش علائم دیسمنوره (علائم قبل از قاعدگی)می گردد.


2-غذاهایی که باید یک هفته قبل از شروع قاعدگی مصرف نمایید:


یک هفته قبل از شروع پریود بهتر است ازاسفناج(می توانید آنرا بخارپز کرده وبا ماست میل نمایید که بسیار هم خوشمزه است)


،تمشک وگردواستفاده کنیدوهمچنین از زعفران ،رازیانه ، ترخون ،تره فرنگی، موسیر،فلفل سیاه ،دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده نمایید.


3-از دم کرده های زیر استفاده نمایید :


چایی بابونه ، سنبل الطیب و گل گاوزبان، تمشک وسرخ ولیک در کاهش درد وایجاد آرامش در شما بسیار موثرند.هریک از این دم کرده ها را می توانید بطور مجزا تهیه وبه دلخواه خود مصرف نمایید. لازم به ذکر است که این چای های گیاهی در واقع گنجینه های علم پزشکی شرق است که به ما به ارث رسیده وبا مصرف بجا می توانید از آنها بسیار بهره ببرید.


4- مکملهای منیزیوم مصرف نمایید :


در بعضی از خانمها به دلیل کاهش سطح منیزیوم خون ، دچار دردهای پیش ازقاعدگی می گردند ، لذا توصیه می گردد، یک هفته قبل از پریود، شروع به مصرف روزانه 500 میلیگرم به علاوه 50 میلیگرم ویتامین B6 نمایید که بسیار در کاهش دردو گرفتگی های زیر شکم بسیار مفید است.


5- یک لیست تهیه کنید:


حتما تا حالا متوجه شدید که یک هفته قبل از پریود به بعضی غذاها حساسیت و واکنش نشان می دهید و گاهی سبب تشدید ناراحتی
شما در طول دوره قاعدگی می گردد، لذا به شما توصیه می کنیم تا لیستی از این غذاها تهیه نموده ودر دوره های بعد از مصرف آنها خودداری نمایید


6-تمرینات ورزشی وفکری انجام دهید:


برخلاف گذشته که توصیه به استراحت می شد اما در طب چینی توصیه به انجام ورزشهای فیزیکی و فکری آرام و در حد متوسط می گردد(مانند ورزشهای تایی چی ، یوگا ). این سبب می گردد تا شمادر آرامش و تعادل بیشتری به سر ببرید.


7-از خوردن نمک، الکل، کافئین، و........خودداری نمایید :


ممکن است شما نسبت به خوردن این مواد اشتیاق زیادی داشته باشد اما باید بدانید که بسیار در تشدید مشکلات شما موثرند واگر واقعا نمی توانید در برابر آنها مقاومت کنید، حداقل مصرف متوسط و کمی از آنها داشته باشیدویاشکلات بخورید!


8- نفس عمیق :

در مواقعی که بسیار کلافه و مضطربید، پنج باراز راه بینی نفس عمیق بکشید و بیرون دهید ، خواهید دید که در تخفیف درد وعلائم شما بسیار موثراست

banoo.net

 

زنجبیل و کاهش درد قاعدگی

تحقیقات اخیر نشان می دهند که کپسول زنجبیل در بهبود درد دیسمنوره اولیه (درد قاعدگی)همانند

 مفنامیک اسید و ایبوپروفن عمل می کند.

بنابرگزارش سرویس پژوهشی ایسنا علوم پزشکی تهران؛ این تحقیق به منظور مقایسه میزان اثربخشی کپسول زنجبیل با داروهای شناخته شده در درمان دیسمنوره اولیه، مفنامیک اسید و ایبوپروفن توسط “گیتی ازگلی” از پژوهشگران دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام گرفته است.

تحقیق ا بر روی ۱۵۰ نفر با سابقه دیسمنوره اولیه انجام گرفت.

نمونه ها از نظر شدت دیسمنوره مشابه سازی شده و سپس به صورت تصادفی در سه گروه ۵۰ نفری قرار گرفتند.

برای افرادی که در گروه مصرف کننده زنجبیل قرار داشتند،برای آنها کپسول حاوی ۲۵۰ میلی گرم زنجبیل، چهار بار در روز، به مدت سه روز از شروع خونریزی تجویز شد و به افرادی که در گروه مصرف کننده مفنامیک اسید و ایبوپروفن قرار داشتند ،کپسول های مشابه با همان دستورالعمل و حاوی به ترتیب ۲۵۰ میلی گرم مفنامیک اسید و ۴۰۰ میلی گرم ایبوپروفن تجویز شد.

تاثیر داروها بر روی دیسمنوره بعد از پایان دوره درمان به وسیله سیستم امتیازبندی چند بعدی گفتاری بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که بهبود شدت دیسمنوره اولیه در سه گروه زنجبیل (۶۴ درصد)، ایبوپروفن (۶۶ درصد) و مفنامیک اسید (۵۸ درصد) تفاوت آماری معنی داری نداشت.

نتایج تحقیق نشان می دهد: کپسول زنجبیل در بهبود شدت دیسمنوره اولیه (درد قاعدگی) همانند داروهای رایج در تسکین درد قاعدگی موثر می باشد

 

 


- کمرتان را با روغن های چرب گرم کنید و ببندید.  برای تنظیم جریان خون آن منطقه خیلی مفید است.

در این دوران از خودرن  مواد غذایی سرد پیاز و مواد نفاخ اجتناب کنید،

 عرق  آویشن از سه چهار روز قبل از شروع دوره قاعدگی خیلی به شما کمک می کند.