مفصل گیجگاهی-فکی

 

اگر ضربه‌ای به فک شما وارد شده است، دندان ‌قروچه می ‌کنید، در سیستم جفت‌گیری
دندان‌های شما اختلالی وجود دارد و یا ....

 

آدم مضطرب و پر استرسی هستید، می‌ توانید
انتظار داشته باشید که مفصل گیجگاهی- فکی شما دچار بیماری باشد. حتی شغل شما ممکن
است به ‌گونه‌ای باشد که مفصل گیجگاهی- فکی شما را تحت فشار قرار دهد. به‌ طور مثال
اگر به واسطه شغل‌تان، همه روز را پشت کامپیوتر  می ‌نشینید، ممکن است سر خود را دائماً در حالتی نگاه دارید که به مفصل فک ‌تان فشار وارد کند.

درمان چیست؟

اگر بنابر تشخیص دندان پزشک، مسجل شد که مفصل گیجگاهی ـ فکی شما دچار بیماری و التهاب شده است، این بیماری به روش‌های گوناگونی قابل درمان است. دندانپزشک برای شما وسیله‌ای به نام "اسپلینت" خواهد ساخت که به بهبود وضعیت فک شما کمک می‌ کند.
شما نیز لطفا به کمک یک کیسه آب گرم، مفصل فک خود را تحت حرارت مرطوب، گرم کنید و به فک‌ تان استراحت بدهید.

آدامس و ناخن نجوید و دندان‌هایتان را روی هم فشار ندهید و در طول مدت درمان از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید.

دهان‌تان را به کمترین حد ممکن باز کنید.

برای رفع اضطراب و استرس‌تان با یک مشاور یا روانپزشک مشورت کنید
 و ورزش‌های فک‌تان را انجام بدهید.

 


نرمش‌های فک

 

تمرین‌هایی وجود دارند که می ‌توانند به شل شدن عضلات و افزایش حرکت فک کمک
کنند. لطفاً دقت کنید که این حرکات تنها باید زمانی انجام شوند که در فک خود دردی
ندارید یا درد بسیار اندک است. اگر مشکل فکی شما شدید است و درد زیاد و محدودیت
حرکت در فک شما دیده می‌ شود، لطفاً این نرمش‌ها را قطع کرده و تنها به فک‌ تان
استراحت بدهید:

 

* دو انگشت خود را روی دندان‌های جلوی فک پایین‌تان قرار دهید و فک ‌تان را تا
جایی که راحت هستید به سمت پایین هدایت کنید. این کار را ده بار انجام دهید.

 

* دست‌تان را زیر چانه‌ تان بگذارید و سپس دهان ‌تان را به آرامی باز کنید. به
کمک دستی که زیر چانه دارید، به آرامی جلوی بازشدن دهان ‌تان را بگیرید (10
بار.)

 

* ده بار دهان ‌تان را تا جایی که راحت هستید، باز کنید.

 

* بدون آنکه شانه ‌تان را بلند کنید، گردن ‌تان را به یک طرف خم کنید تا گوش
‌تان به شانه‌ تان نزدیک شود. این حرکت را 10 بار برای هر طرف تکرار کنید.‌

 


 دکتر فرین میزانیان