برای کنترل  اسید اوریک 

باید خوردن غذاهایی را که منبع پورین و عامل تولید اسید اوریک

هستند، به حداقل رساند. بنابراین در رژیم غذایی ضد اسید اوریک، انواع گوشت‌ها یا ممنوع

می‌شوند و یا اینکه باید مقدار مصرفشان به حداقل برسد. در عوض، سهم روزانه

بسیاری از غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها (به‌خصوص منابع غذایی ویتامین C)

 
برخی از تازه‌ترین مطالعات نشان داده‌اند

مردانی که از منابع غذایی و یا مکمل ویتامین C در مقادیر بالا استفاده می‌کنند،

 احتمال پیشرفت نقرس در آنها کاهش می‌یابد

و مشکلات مفصلی ناشی از رسوب اسید اوریک در آنها پایین می‌آید.

 این ویتامین عامل بسیار مهم و مفیدی برای حفاظت بدن در برابر بیماری نقرس است.

این بیماری اغلب در میان مردان بالای 40 سال دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که این

ویتامین پایین آورنده اسید اوریک در بدن است.


از آنجا که اسید اوریک  آسیب‌های دایمی در مفاصل ایجاد می‌کند

و با چاقی، فشار خون و عادت به خوردن زیاد گوشت قرمز و پنیر رابطه مستقیم دارد،

قابل کنترل به نظر می‌رسد.

مطالعات نشان داده‌اند که با دریافت هر 500 میلی‌گرم از این ویتامین محلول در آب، احتمال ابتلا به نقرس 17 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 جالب است بدانید که یک پرتقال متوسط 70 میلی گرم ویتامین C دارد اما با خوردن مکمل این ویتامین، مقدار قابل ملاحظه‌ای از این ماده مغذی به بدن خواهد رسید.

 نتایج این بررسی نشان داده است که دریافت روزانه 1500 میلی‌گرم از این ویتامین در مقایسه با دریافت 250 میلی‌گرمی آن به میزان چشمگیری (در حدود 45 درصد) احتمال ابتلا به نقرس را کم می‌کند

 اما بارها از سوی متخصصان تغذیه شنیده‌ایم که دریافت ویتامین‌ها از طریق مواد غذایی در مقایسه با مکمل شان مؤثرتر بوده و بیشتر توصیه می‌شود.

ویتامین C چگونه اثر می‌کند؟

یکی از عملکردهای اصلی این ویتامین، سم‌زدایی و دفع مواد زاید است

 که از آن جمله می‌توان به دفع اسید اوریک از بدن اشاره کرد.

به این ترتیب، دریافت هر چه بیشتر آن، دفع اسید اوریک را از کلیه‌ها افزایش می‌دهد

و به این ترتیب، مانع از پیشرفت آسیب در افراد مستعد می‌شود.

 از این رو، مصرف منابع غذایی این ویتامین به این بیماران توصیه می‌شود

 اما همان طور که گفته شد، مطالعات مصرف مکمل آن را توصیه کرده‌اند.


البته افرادی که سابقه سنگ‌های کلیوی اگزالاتی دارند،

 باید در مصرف این ویتامین دقت کنند زیرا درست است

که احتمال حمله اسید اوریک  با مصرف آن کم می‌شود

اما احتمال بروز سنگ کلیه افزایش خواهد یافت.

بنابراین، افزایش مصرف آب و سایر مایعات به عنوان یک عادت غذایی حیاتی برای این

 بیماران الزامی به نظر می‌رسد.

4 توصیه‌

از آنجا که با شیوع چاقی و بروز فشارخون و سایر علایم ناشی از سندرم متابولیک،

احتمال ابتلا به عوارض حاد اسید اوریک به خصوص در آقایان افزایش پیدا می‌کند

، می‌توان با رعایت نکاتی از بروز آن پیشگیری و در صورت ابتلا پیشرفت آن را کنترل کرد.

 
1 اگر اضافه وزن دارید،

 هر چه سریع‌تر آن را به محدوده ایده‌آل برسانید و اگر در حال رژیم گرفتن و کاهش وزن هستید،

 توجه داشته باشید که از رژیم‌های لاغری غیراصولی استفاده نکنید،

 به خصوص رژیم‌های لاغری پرپروتئین که میزان مصرف گوشت در آنها آزاد است.


2 از منابع غذایی مجاز ویتامین C استفاده کنید.

 با اینکه دریافت این ویتامین دفع اسید اوریک را از راه کلیه‌ها افزایش می‌دهد

 و مصرف منابع غذایی آن به مبتلایان توصیه می‌شود

 اما نمی‌توان هر غذایی را خورد. به طور مثال، خوردن انواع کلم‌ها به‌خصوص گل‌کلم و کلم بروکلی توصیه نمی‌شود

اما می‌توانید از انواع توت‌ها  و  انواع مرکبات برای کنترل بیماری‌تان بهره ببرید.


3 سعی کنید به همراه غلات که منبع پروتئین گیاهی و آهن (البته از نوع گیاهی) هستند،

از منابع غذایی مجاز ویتامین C و بتاکاروتن استفاده کنید

 تا به این ترتیب، جذب آهن بالا رفته و کمبود احتمالی که بر اثر مصرف محدود گوشت‌ها ممکن است ایجاد شود، به حداقل برسد.


4 لبنیات را فراموش نکنید.

 از آنجایی که شما منابع مهم پروتئین را به دلیل وجود پورین بسیار کم مصرف می‌کنید،

 نباید از خوردن لبنیات غافل شوید

 زیرا این گروه غذایی نیز دارای مقدار قابل توجهی پروتئین است.

 بنابراین فقط نوع کم‌چربشان را انتخاب کنید

. چون عادت داشتن به مصرف محدود چربی‌ها نیز به دلیل کالری فراوان، برای مبتلایان به اسید اوریک ضروری است.
منبع: www.salamatiran.com