چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم با سبک زندگی و میزان تحرک هر فرد در طول روز دارد. بی‌تحرکی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در چاقی است و متاسفانه روش زندگی ماشینی امروز از بیشتر افراد، انسان‌هایی کم تحرک ساخته که مرتب از اتومبیل استفاده می‌کنیم


و کارهای خانه‌ را هم ابزار مکانیکی خودکار انجام می‌دهند. ولی در واقع کاهش وزن است که باید به گوشه‌ای از زندگی روزمره‌مان تبدیل شود ولی متاسفانه این کار و داشتن یک زندگی پرتحرک برای اکثر ما کاری دشوار است. ولی راه‌هایی هستند که به افراد بی‌تحرک هم کمک آنها می‌توانند وزن متعادل و متناسبی داشته باشند. گام اول تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سلامت است که با استراحت کافی همراه باشد. قبل از اینکه بخواهید از هر نسخه لاغر شدن پیروی کنید باید اصول تغذیه درست را رعایت کرده باشید. یک رژیم غذایی مناسب همه آنچه بدن فرد به آنها نیاز دارد را در خود دارد و اینکه هر کسی به چه موادی نیاز دارد به ساختار بدنی او وابسته است. خواب کافی نیز عامل بسیار مهمی است. خواب به تنهایی نمی‌تواند کمکی به شما بکند بلکه خواب کافی و متعادل است که کمک‌کننده بوده و در کنار یک رژیم غذایی سالم به شما در حفظ وزن مناسب‌تان کمک می‌کند.

ورزش‌هایی مثل دویدن یا تمرینات ساده ایروبیک به افزایش ضربان قلب کمک می‌کنند که همین باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شود. ورزش‌هایی چون تمرینات بدن‌سازی و بلندکردن وزنه هوازی (ایروبیک) نیستند و برای ساختن توده عضلات مفید هستند. تمرینات ایروبیک چربی‌های اضافه بدن را می‌سوزانند و برای کاهش وزن مفیدند. این ورز‌ش‌ها مثل دویدن به وسایل چندانی احتیاج ندارند و اگر شما به جای اینکه اتومبیل‌تان را نزدیک فروشگاه یا محل کارتان پارک کنید، آن را قدری دورتر متوقف سازید و مسافتی را به حالت پیاده‌روی تند بروید خواهید توانست از منافع این ورزش هوازی بهره‌مند شوید.

نکته دیگر اینکه قهوه خوردن به طور غیرمستقیم روند کاهش وزن را کند می‌کند. برای بعضی افراد مواد خاصی که در قهوه یافت می‌شوند باعث چاقی شکم می‌شوند و کلسترول بد یا همان LDL نیز در برخی انواع قهوه بالاست. نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه در روز و وابستگی به قهوه باعث اضافه وزن‌های غیرمنتظره می‌شود. از سوی دیگر قهوه با تسریع متابولیسم اشتها را نیز زیاد می‌کند و اگر فرد عادت داشته باشد که قهوه‌اش را با مقدار زیادی شکر و کرم بنوشد، احتمال چاق شدنش بیشتر خواهد بود.

نکته دیگر مربوط به کسانی است که عادت دارند آخر شب‌ها غذا بخورند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که غذا خوردن در اواخر شب رابطه مستقیمی با چاقی دارد و به حجم آن نیز مربوط است. دیروقت غذا خوردن عادت سالمی نیست. البته خوردن حجم‌های کوچکی از میان وعده‌ها خوب است و در به خواب رفتن نیز کمک می‌کند ولی اگر با مقادیر زیاد قهوه همراه شود باعث بی‌خوابی خواهد شد. بدن برخلاف روز، شب‌ها کمتر کالری می‌سوزاند. و به طور کل خوردن غذای سنگین و پس از آن خوابیدن عادت بدی است و باعث چاقی می‌شود.
در کل انجام ورزش‌های سبک هوازی، داشتن خواب کافی، مصرف کم قهوه و داشتن یک رژیم غذایی مناسب به افرادی که سرشان خیلی شلوغ است و کمتر می‌توانند ورزش کنند کمک می‌کند که وزن‌شان را متعادل نگهدارند

مجله تخصصی دنیای تغذیه و سلامت