در قدیم مدت استراحت مطلق را چهار هفته می‌دانستند اما زندگی امروز چنین فرصتی را نمی‌دهد بنابراین برای کمردردها تا 48 ساعت استراحت مطلق به معنای واقعی را تجویز می‌کنیم (یعنی فرد فقط برای دفع مدفوع بلند شود و حتی ادرار را در ظروف مخصوص یک بار مصرف، در همان وضعیت خوابیده انجام دهد). اگر بعد از 48 ساعت کاهش درد حس شد، علامت خوبی است و بسته به شرایط موجود تا دو هفته استراحت را تمدید می‌کنیم.


دارودرمانی در این استراحت نقش عمده‌ای ندارد و فقط مسکن خواب‌آور و شل‌کننده عضلات تجویز می‌کنیم تا استراحت مطلق برای بیمار قابل تحمل بشود. در مدت استراحت باید کنترل ادرار و مدفوع و حرکت پاها و بی‌حسی آن مدنظر و معاینه خود شخص قرار بگیرد. خانم‌ها حتما از جوراب واریس استفاده کنند و همه افرادی که استراحت مطلق می‌کنند باید بدون حرکت کمر، پاها را به آرامی حرکت دهند و یا از ماساژور استفاده شود تا از مساله ایجاد لخته و حرکت آن به سمت قلب جلوگیری به عمل آید.
اینکه سوال می‌شود آیا غذا و ویتامین خاصی بخوریم باید عرض کنم هیچ ضرری ندارد اما مصرف ویتامین‌های گروه b در سیستم عصبی و بازسازی آن از قدیم موضوع شناخته‌شده و خوبی بوده است. شما به دلیل استراحت و بی‌حرکتی و همچنین مصرف مسکن‌ها به مشکل یبوست دچار خواهید شد. به‌خصوص اگر سابقه آن را داشته باشید بنابراین باید حتما رژیم غذایی خود را طوری در نظر بگیرید که ملین‌های طبیعی مانند گلابی و آلو بخورید. تمهیداتی چون مصرف آب در صبح و مصرف دایم روغن زیتون مفید است. اگر موثر نبود باید داروهای ملین برایتان تجویز شود. باز هم توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم که انجام ورزش و هرگونه حرکت برای شما ممنوع است چون ورزش یعنی نهایت حرکت و آنچه ما توصیه می‌کنیم یعنی نهایت بی‌حرکتی. بهتر است حتی برای ادرار کردن از ظروف یک‌بار مصرف رایج استفاده کنید و تنها برای دفع مدفوع از جایتان بلند شوید. کم شدن درد بعد از استراحت دوهفته‌ای علامت خوبی است و باید بررسی شوید که کلیه نکات رعایت بهداشت ستون فقرات را آموزش ببینید و با عمل به آن اجازه عود مجدد به درد دیسک ندهید